Zoodles och boodles

Zoodles, boodles, swoodles… Say whaaaat?!

Namn på figurer i ett nytt barnprogram, eller en maträtt? Tja, en grönsak och en grönsakssvarv, och så har du både ett nytt alternativ till pasta OCH ett nytt ord.

När man utesluter pasta behöver man såklart alternativ, annars blir det ju tomt på tallriken. Att få något att smaka exakt som pasta kan vara svårt, men hittat man något med liknande konsistens, som kan suga upp sås, snurras runt en gaffel, och som passar bra ihop med maten…? Ja, då har vi kommit en bra bit på vägen i alla fall!

Personligen tycker jag att s.k. ”grönsakspasta” är supergott, godare än pasta t.o.m., och maten känns mycket roligare med dem. Du kan självklart ersätta vanlig pasta med bönpasta, men dels så innehåller många bönpasta-sorter fortfarande bara 50% bönor (och resten vete etc…) och många består utav sojabönor. Jodå, det finns pasta gjord på t.ex. 100% kikärtor eller linser, vilket är det bästa alternativen enligt mig. Dock är ju baljväxter ganska svår-nedbrytbart, framförallt för personer med IBS, och när de har formats till pasta är de ju inte heller blötlagda (ett viktigt steg för att bryta ned antinutrienter, läs mer här).

Hur som helst – det är toppen att det finns alternativ numera, oavsett om man väljer bönpasta, shirataki-nudlar eller grönsakspasta, men det sistnämnda är helt klart mitt favorit-substitut för vanlig pasta! För er som behöver hålla koll på kalorier, eller som mår bäst av lågkolhydratskost – kolla näringsinnehållet för zoodles och boodles så ser ni att det är ganska så stor skillnad på dessa och vanlig pasta!

Kanske har ni hört om zucchininudlar (s.k. zoodles – en ihopdragning av ”zucchini” och ”noodles”), men det funkar ju faktiskt att göra pasta av flera olika grönsaker! Här har ni mina favoriter: zoodles och boodles (zucchini- och butternutpumpa-nudlar!)

Viktiga noteringar:

  • Läs här om du behöver instruktioner för hur du delar en butternutpumpa.
  • Allra enklast att göra grönsaksnudlar blir det med en grönsakssvarv. Vilken kan kännas som en onödig pryl i köket, men oj så mycket jag har använt min! Numera går det dessutom att hitta ganska prisvärda varianter – googla ”spiralizer” eller ”grönsakssvarv” så får du upp en mängd olika alternativ! Vill du inte investera i en grönsakssvarv så kan du använda en potatisskalare, och helt enkelt skala dig in till ”kärnan” av grönsakerna (försök då att inte skala längre in än till fröhuset på zucchinin, då denna del är väldigt vattnig).
  • Det där med vattnig – att pressa ur vätskan ur zucchinin i ett durkslag kan kännas som ett extra, jobbigt steg, men zucchini innehåller precis som gurka massa vätska. Ju mer vatten du kan pressa ut när du lagar dem, desto mindre vatten kommer de släppa ifrån sig i kylen = mindre vattniga zoodles.
  • Du kan såklart välja att bara göra en utav dessa 2 sorter! Om det ska räcka till 6 portioner kan du då behöva öka ingredienserna. OBS: Receptet är bara räknat på den tillagade flaskhalsen av butternutpumpan, inte bulben.

 

Zoodles och boodles

Portioner: 6

Tid: 40.50+ 15-60 min

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skala pumpan och ev. zucchinin (om den inte är ekologisk).
  3. Skär av toppen och botten på zucchinin och pumpan.
  4. Separera bulben från flaskhalsen (såhär) på pumpan.
  5. Om du använder grönsakssvarv: dela zucchinin på 2 och gör nudlar av den, gör sedan samma sak med halsen på pumpan (eller skala med potatisskalare).
  6. Lägg nudlarna i varsin bunke, och strö en generös nypa salt över zucchinin.
  7. Skär bulben på pumpan i tärningar och ugnsrosta enligt detta recept (eller lägg in i kylen så länge för att tillaga en annan dag). Om du gör ugnsrostar bulben först får du vänta ett tag tills ugnen blir ledig innan du kan laga resten av pumpan, alternativt göra plats på plåten för båda delar.
  8. För boodles: Häll på 0,5 msk olivolja, salt och peppar på pumpa-nudlarna, blanda runt och sprid sedan ut hälften på plåt med bakplåtspapper (du vill inte att ”nudlarna” ska ligga ovanpå varandra för mycket, så det brukar vara bäst att tillaga dem i 2 omgångar).
  9. Rosta pumpan i ugnen ca 10 min tills de fått fin färg.
  10. För zoodles: Under tiden – hetta upp en stor stekpanna med 1 msk olivolja. 
  11. Lägg zucchinin i ett durkslag, skölj ur saltet, och pressa ur vätska tills de i alla fall är något torrare, lägg sedan i stekpannan.
  12. Stek zucchinin på medelvärme ca 3-5 minuter (tills ”al dente”), strö sedan på salt och peppar.
  13. Ta ut pumpan, lägg på en tallrik och rosta resten av nudlarna tillsammans med 0,5 msk olivolja, salt och peppar.
  14. Servera, t.ex. med min fiskgratäng med pesto, eller de asiatiska köttbullarna och lite krämig thaidressing.

Ingredienser:

  • 2 zucchinis
  • 1 butternutpumpa
  • 2 msk olivolja
  • Salt och peppar

Näringsvärde

Näring per portion (utan bulb):
Kcal: 83
Fett: 5 g
Kolhydrater: 13 g
Protein: 1 g

Andra varianter:

  • Testa din nya leksak grönsakssvarven på alla möjliga grönsaker: sötpotatis, morot, gurka, rödbeta, rättika… Beroende på hur stark svarven är/dess uppbyggnad, desto fler grönsaker brukar funka.
  • Blanda nudlarna med chilimayo för en härlig, krämig, grönsaksröra!
  • Om du gillar rawfood – ät nudlarna råa för extra crunchy grönsaker!
No Comments

Post A Comment