Ugnsrostad butternutpumpa

Butternutpumpa (butternutsquash) är en lite ovanligare grönsak, men som faktiskt finns i de flesta affärer numera, framförallt på hösten när det är pumpasäsong!

Har du inte testat butternutpumpa ännu – då är det hög tid! Värt att pröva även om ni har svårt för pumpa-smaken (jag tycker butternut-pumpan är den pumpa som smakar ”minst pumpa”, hur konstigt det än låter). Konsistensen och smaken påminner om sötpotatis, fast något mindre söt, och brukar gå hem hos de flesta.

Jag har försökt förklara i receptet hur ni skär butternutpumpa om det är första gången för er – annars finns det massa bra videos på youtube om ni är osäkra! Jag behövde i alla fall lite instruktioner första gången jag skulle ta mig an den här flaskformade pumpan…

Oroa er inte – det är inte så svårt som man tror, och när ni fått grepp om det så har ni en väldigt god grönsak att variera med när ni tröttnat på rotfrukter!

Ett tillbehör som passar till massa olika sorters mat – allt ifrån grytor, fisk, bbq, orientaliskt! Med hjälp utav olika kryddning kan du variera pumpan i all oändlighet, och anpassa efter resten av din rätt!

Viktiga noteringar:

  • Eftersom pumpa innehåller förhållandesvis få kalorier och kolhydrater, spelar det inte så stor roll exakt hur stor pumpan är – ta vad du får tag i! För en välkomponerad måltid kan det dock vara bra att äta en större portion/ ha fler tillbehör till.

 

Ugnsrostad butternutpumpa

Portioner: 6

Tid:  20 +30 min

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Skala hela pumpan med en potatisskalare.
  3. Skär av ”halsen” från ”bulben” – d.v.s. skär av den långsmala biten från den runda botten.
  4. Skär bort den hårda botten och toppen, skär sedan i tärningar (här krävs en bra kniv!).
  5. För ”bulben” – skär runt mitten så att du kan slänga fröhuset/det trådiga innanmätet (man kan också skölja av dessa frön och rosta i ugnen – se här för recept på mina olivolje-rostade pumpafrön!).
  6. Lägg all pumpa i en bunke tillsammans med oljan och kryddorna, blanda med en sked. 
  7. Sprid ut på en plåt med bakplåtspapper och baka i ugnen ca 30 min, tills pumpan fått lite färg. Rör om halvvägs och håll koll – ta ev. ut mindre bitar i förväg så de inte bränns!
  8. Ät som tillbehör till din lunch eller middag. 

Ingredienser:

  • 1 stor butternutpumpa (ca 1 kg)
  • 1 msk kokosolja/olivolja
  • Salt, paprikakrydda, vitlökspulver

Näringsvärde

Näring per portion:
Kcal: 72
Fett: 2 g
Kolhydrater: 14 g
Protein: 1 g

Andra varianter:

  • Variera kryddorna, kanske vill du ha i lite chili också, eller så sätter du smak på pumpan med gurkmeja, curry och spiskummin – vilket ”kök” vill du att din pumpa ska smaka idag?
  • Blanda upp med ugnsrostade rödbetor för världens godaste (och vackraste) smakkombination i orange och lila!
No Comments

Post A Comment