Ugnsbakad bananpannkaka

3 frukostar i 1 form – hur bra?!

Jag har ju turen att, de flesta morgnar, kunna gå upp i lugn och ro och lägga tid på att laga frukost från scratch. Jag är dock medveten om att de flesta INTE har den här tiden på morgonen, och självklart så ska man ju kunna äta bra frukost ändå! Som mycket annat stavas det planering, men det underlättar ju då att kunna laga flera portioner på samma gång, relativt snabbt!

Namnet till trots, min snabba bananpannkaka går ju faktiskt bara att laga max 2 portioner åt gången på (om man har 2 stekpannor framme). Genom att hälla i bananpannkaka-smeten i en ugnsfast form kan du däremot laga 3 portioner (eller fler!) på samma gång. Ännu mer tid sparar du om du häller i toppingen i smeten, som t.ex. färska/frysta bär, så att pannkakan är redo att ätas utan att du behöver fixa tillbehör efteråt!

Om du väljer att laga så att du har frukost för flera dagar på raken, kan det vara smart att variera med olika topping för att inte tröttna. Dela (mentalt) upp pannkakan i portioner och häll i olika bär i varje del, eller strö kanel över någon. På så sätt kan du också hitta vilken fyllning som var din favorit – kanske snöar du in dig på bara hallon-bananpannkaka efter din första omgång?

 

 

Ugnsbakad bananpannkaka

Portioner: 3

Tid: 15+20-25 min

Gör så här:

  1.  Sätt ugnen på 200 C.
  2. Mixa alla ingredienser med stavmixer i en bunke tills slätt.
  3. Lägg bakplåtspapper i en ugnsform (jag använde en 25×35 cm-form) och häll i smeten.
  4. Häll i 1 dl frysta hallon/blåbär per portion/strö över kanel. För variation: lägg t.ex. blåbär på 1/3, hallon på 1/3 och kanel på 1/3 (se bilder ovan).
  5. Sätt in i ugnen och baka i 15 min eller tills pannkakan fått färg/stelnat.
  6. Låt svalna 5-10 minuter, skär sedan upp pannkakan i rutor/portionsstorlekar.
  7. Äts som de är eller med lite smör (kanelvarianten).
  8. Förvara i kyl eller frys.

Ingredienser:

  • 9 ägg (helst ekologiska)
  • 3 bananer (medelstor/mogen)
  • Fyllning: 1 dl bär/portion, eller strö över kanel/kardemumma.

Näringsvärde

Näring per portion (med bär):
Kcal: 395
Fett: 19 g
Kolhydrater: 29 g
Protein: 24 g

Andra varianter:

  • Som redan tidigare nämnt: öka portionsantalet så mycket du vill här! Enda skillnaden om du väljer att göra fler portioner/välja en större form är att pannkakans tjocklek kommer variera, och att du kan behöva justera tillagningstiden.
  • Variera bären: hallon, blåbär, björnbär, jordgubbar, lingon… Kanske kan du t.o.m. testa med äpple?
  • Addera superfoods som t.ex. macapulver eller kakaonibs, eller strö på lite kokos ovanpå.
  • Testa min snabba bananpannkaka eller mina bananplättar istället.

 

No Comments

Post A Comment