Snabb bananpannkaka

Bananpannkaka är enligt mig världens bästa frukost av flera anledningar: Det är supergott, det går att variera, består av enkla ingredienser, och är dessutom näringsrikt med en bra balans av protein, fett och kolhydrater.

Eftersom jag äter bananpannkaka till frukost så ofta (flera gånger i veckan) har jag testat att variera tillagningen på rätt många olika sätt. Därför finns det på denna hemsida hela 3 varianter av bananpannkaka: ugnsbakad bananpannkaka, bananplättar, och så denna: snabbvarianten. I princip samma grundrecept, men det finns en tillagningsvariant för alla preferenser/livssituationer!

Att göra den här snabbvarianten, en hel pannkaka i en stekpanna, är min vardagsfavorit. Det är också den variant jag lagar om jag är bortrest eller på besök hos andra, eftersom den inte kräver speciellt mycket utrustning (du klarar dig med banan, ägg, något stekfett, en gaffel, bunke/skål, stekpanna, och stekspade). Precis som de andra varianterna funkar den också bra att ha med sig ”on the go”.

Jag gillar dessutom att man kan få till extra mycket Maillard-reaktion med denna variant (den reaktion som sker när en kolhydrat möter en aminosyra (protein), och som orsakar den bruna färgen och en extra intensiv/söt smak). Aminosyran Lysin i ägget bildar här en Maillardeffekt ihop med bananen, så länge temperaturen är tillräckligt hög. Jag brukar medvetet ”bränna” min pannkaka lite för extra härlig smak (högst personlig preferens dock, jag vet!).

En sista fördel med denna variant är att den blir tjock och med små bananbitar i, vilket jag tycker är så gott! Det gör att den egentligen inte nödvändigtvis kräver tillbehör, men lite smör är ju såklart aldrig fel… Att ha bär på är också supergott, och är ju även det ett snabbt och enkelt tillbehör!

 

Snabb bananpannkaka

Portioner: 1

Tid: 10 min

Gör så här:

  1. Ha i alla ingredienser i en medelstor bunke.
  2. Mosa allt med en gaffel (lite bitar gör ingenting).
  3. Hetta upp en medelstor stekpanna med stekfettet.
  4. När pannan är varm, häll i hela smeten. (Mosa ev. bort några bitar med gaffeln).
  5. Efter ca 2-3 minuter, sänk värmen till medelhög och gör små hål med stekspaden i smeten, så att smeten rinner ner däremellan (inget måste men pannkakan blir då klar snabbare).
  6. När det börjar stelna mer på toppen – sänk värmen ytterligare. Nu kan du dela pannkakan i 6 bitar (som tårtbitar, se övre bild) med stekspaden, som du sedan vänder.
  7. Stek några minuter på sida 2, ät sedan direkt som den är/ med smör eller bär.

Ingredienser:

  • 3 ägg (helst ekologiska)
  • 1 banan (medelstor/mogen)
  • Ev. kanel och/kardemumma
  • 1 tsk stekfett (kokosolja/smör/ghee/olivolja)

Näringsvärde

Näring per portion (utan tillbehör):
Kcal: 395
Fett: 23 g
Kolhydrater: 29 g
Protein: 23 g

Andra varianter:

  • Beroende på hur väl du mosar smeten med gaffeln kan du få den olika tjock/klumpig – gillar du lite extra banansmak så mosa inte alltför fint! Detsamma gället att göra ”hål” med stekspaden, ju fler såna, desto mer ”chunky” blir pannkakan.
  • Du kan försöka vända hela pannkakan på en gång (något jag dock aldrig lyckats med), eller i alla fall dela i 4 bitar istället för 6 om du vill ha större bitar.
  • Addera 1 msk naturellt proteinpulver (läs min guide till proteinpulver här) om du t.ex. äter pannkakorna efter träningen.
  • Testa min ugnsbakade bananpannkaka eller mina bananplättar istället.

 

No Comments

Post A Comment