Sötpotatisplättar med lönnsirapssmör

Bananplättar i all ära, men det här är faktiskt min nya helgfavorit! Sötpotatis känns helt enkelt lite mer matigt och mättande, och ihop med lönnsirapssmöret är de perfekta efter en morgonträning på helgen! (Helt okej att äta dem som helgfrukost även om du inte tränat också, såklart!)

Lönnsirapssmöret är inspirerat av en av de bästa frukostar jag ätit – de omtalade pannkakorna på Clinton Street Baking Company i New York. Inte alls paleo, men väl värda att testas på en semester! Att återskapa pannkakorna är dock ingen idé – jag äter ju helst inte gluten, mejerier och socker på daglig basis, men det där lönnsirapssmöret som serverades till…

Numera förgyller alltså det här gudomliga smöret våra helgfrukostar (och p.g.a mitt oregelbundna schema blir det max en sådan frukost i veckan). MEN – ibland är jag sugen på sötpotatisplättar en vanlig vardag, och då brukar jag istället äta med kanelsmör (se längst ned under ”Andra varianter”). Vill jag istället lyxa till det ännu mer är det baconen som åker fram!

Så, vad säger du? Dags att pröva dessa grymma plättar?!

Viktiga noteringar:

  • Ugnsbaka sötpotatisen i förväg för att spara tid (den måste dessutom svalna före du mixar, så är du smart gör du detta någon dag i förväg!). Kanske att du t.o.m. bakar flera sötpotatisar på samma gång och lägger det som blir över i nästa veckas lunchlådor?!
  • För att tidseffektivisera rekommenderar jag som vanligt att steka i alla stekpannor du har (brukar som regel vara 2 st om man har tur), och på så sätt kanske laga fler portioner när du ändå är igång!

 

Sötpotatisplättar med lönnsirapssmör

Portioner: 1

Tid: 20 + 50-70 min

Gör så här:

  1.  (Gör gärna detta steg i förväg!:) Baka en sötpotatis i ugnen genom att picka skalet med en gaffel, lägga på en plåt/i form med bakplåtspapper, och baka på 200 grader i mitten av ugnen ca 40-60 min (beroende på storlek). Ta ut när den mjuknat (känn i mitten om den ger efter när du klämmer på den), låt svalna.
  2. Mixa alla ingredienser i en bunke med en stavmixer.
  3. Hetta upp 1-2 stekpannor på medelhög värme med stekfettet.
  4. Klicka ut sötpotatisplättar med hjälp av en större sked (matsked) i stekpannan/pannorna (får plats ca 6-7 st i en medelstor panna), skaka ut dem lite.
  5. Stek tills det bildas bubblor, vänd efter 1-2 minuter och stek kort på andra sidan.
  6. Sänk värmen och fortsätt steka tills smeten är slut.
  7. Gör lönnsirapssmöret genom att hastigt hetta upp lönnsirapen i en kastrull. När lönnsirapen är varm, ta av från värmen och blanda ner det kylskåpskalla smöret (lägg gärna i i småbitar), rör runt i kastrullen med visp tills smält. Ha ev. i kanel om du vill ha kanelsmak på det.
  8. Servera plättarna och lönnsirapssmöret – antingen ringlat på pannkakorna, eller upphällt i en skål vid sidan (så att man själv kan smeta på med en kniv vid varje tugga – att föredra om man tycker att plättarna ”suger upp” smöret när de är varma!)

Ingredienser:

Sötpotatisplättar

  • 3 ägg
  • 1 dl ugnsbakad sötpotatis (avsvalnad)
  • kanel och kardemumma
  • 2 tsk kokosolja/smör/ghee/olivolja att steka i

Lönnsirapssmör 

  • 1 msk lönnsirap (maple syrup – inte samma sak som vanlig sirap!)
  • 1 msk kylskåpskallt smör
  • 1/2 tsk kanel

Näringsvärde

Näring per portion (utan/med lönnsirapssmör):
Kcal: 425/579
Fett: 28/39 g
Kolhydrater: 21/34 g
Protein: 23/23 g

Andra varianter:

  • Vardagsvariant: Ät med kanelsmör gjort på 1 msk rumsvarmt smör och kanel (skippa sötningen en tidig måndag morgon!), eller med bär (så länge du inte har stora problem med uppblåst mage, då gör du bäst i att inte kombinera frukt med rotfrukter).
  • Helgvariant: Lyxa till det med lite krispig bacon på plättarna, passar perfekt med lönnsirapen!
  • Boostvariant: Ha i 1 msk proteinpulver för lite extra protein. Eller, om du vill ha plättarna lite tjockare och fluffigare: ha i 1 msk kokosmjöl!
  • Testa mina naturligt söta bananplättar istället!

 

No Comments

Post A Comment