Protein-pulver-guide

Jag rekommenderar i första hand ”real food”, d.v.s. naturlig mat som kommer från naturen. Frukt, grönt, nötter, bär, animaliskt protein m.m. Men, en annan grej jag ser att många behöver i sin kost, är mer protein. Inte som i ”proteinshakes/bars” i tid och otid. Utan ett balanserat intag av protein under dagen, framförallt för alla de som tränar och vill bygga/bibehålla muskelmassa. Vi vill ju att allt vårt kämpande ska ge de resultat vi förtjänar, eller hur? Och då kan vi behöva få i oss protein vid fler tillfällen än bara lunch/middag.

Det brukar gott och väl räcka med de naturliga källorna till protein: kött, fisk, skaldjur, kyckling, ev. baljväxter, ägg… Men, ibland, så kan faktiskt ett proteinpulver vara räddningen och ha en plats i en i övrigt ”ren” kost. De flesta proteinpulver är dock fyllda med sötningsmedel och andra onaturliga tillsatser, vilket inte är något vi vill ha i oss alltför ofta. Det är inte det enklaste att hitta ett smaklöst/naturligt proteinpulver – därav denna guide!

Tillfällen då proteinpulver kan vara smart:
– Om ni inte kan få i er riktig mat med protein nära inpå träningen (inom 1-2 h). Planering är dock a och o här, så proteinshakes ska vara mer undantag än regel! Men för dessa tillfällen – testa min no BS-proteinshake.
– Om ni vill äta t.ex. smoothiebowls till frukost, som naturligt sett inte innehåller så mycket protein. Då kan ett bra proteinpulver vara bra att addera. Det är dock smartast att variera med t.ex. ägg som proteinkälla i vissa frukostar.
– Om ni vill/behöver få in lite extra protein i t.ex. pannkakor, bakverk etc. (om det ni äter redan innehåller en del protein från start så kan ni gärna välja t.ex. kollagen istället för ett vanligt proteinpulver. Kollagen är inte fullvärdigt MEN är supernyttigt och innehåller en del protein, så det är ett bra tillägg om du redan har lite protein i måltiden från början).
OBS! Om du väljer whey-protein, var uppmärksam på hur din kropp reagerar på detta! Jag föredrar t.ex. isolat då jag är lite känslig för mjölkprodukter, men även isolat kan vara en no-go för vissa. En del produkter är inte isolat men har tillsatt laktas som hjälper dig spjälka laktosen, vilket kan funka för laktoskänsliga. Använd bara proteinpulver om det inte påverkar ditt mående negativt!

Förslag på proteinpulver:
Pulsin whey protein (smaklöst, eko, gräsbetes, 1 kg, isolat). Brukar bli billigast att beställa via Amazon.
– Pulsin whey protein (smaklöst, 250 g, isolat). Brukar bli billigast att beställa via Amazon.
Bulkpowder pure whey protein (smaklöst, 500g – 5kg, isolat).
Holistic vassleprotein (med svag vaniljsmak, eko, 750 g. Ej isolat men tillsatt laktas).
Puori whey protein (vanilj, choklad eller svart vinbär, eko, 900 g). Ej isolat. Koden HH2018 ger 15% rabatt.

Ju oftare du intar proteinpulver, desto mer noga bör du kanske vara med innehållet. Är syftet att ha det som back-up-proteinkälla efter träning så kanske du väljer ett med smak, medan om du äter det dagligen/i många av dina frukostar kanske snarare vill ha ett naturellt. Ni som tycker att ovanstående pulver är dyra – fundera på vad det är vi jämför det med. Hur mycket är du villig att betala för att slippa tillsatser? Och om du använder proteinpulver som just ett tillskott, snarare än en basråvara i din kost, så kan en förpackning hålla ganska länge…
No Comments

Post A Comment