Det stora julinlägget!

Frågorna om julmat och julgodis börjar komma in! Kanske har du någon gång i år gjort förändringar i din kost, och plötsligt funkar inte alla de där gamla klassiska recepten längre! Eller så har någon i släkten upptäckt känslighet mot gluten, din kusin har blivit vegan och vill skippa mejerier, medan din mamma valt att sluta med socker efter flera år med både högt blodsocker och blodtryck…

Det kan ju också vara så att DU är trött på att gå omkring i en sockerdimma eller med magont mellan november till nyår. Eller så tycker du att julbordet är lite väl deppigt med allt brunt, och vill få in lite mer grönsaker.

Oavsett varför du är här – här kommer min guide till lite hälsosamma julbak och julmat, med en blandning av mina egna recept, och favoriter skapade av andra duktiga bakare och matlagare! Hoppas det här kan göra din jul lite enklare!

Skickar också med ett tips för att få julmaten att smaka ännu lite godare och samtidigt minska stillasittandet den 24:e… Gör som jag, min kille och mina systrar (och hundratals andra galningar i Haverdal) och börja varje julafton med ett bad i havet! 😉

 

OBS: Recepten nedan är tänkta som inspiration – INTE att du ska ge dig på varenda recept och laga hela julbordet från grunden på egen hand! Så nu när vi går in i december – kan du fråga dig själva vilka saker som känns extra viktiga för dig att byta ut? Vilka saker blir du sugen på  att testa? Måste du ersätta allt på hela julbordet, och måste du verkligen kunna äta allt?

Själv undviker jag helst gluten och mjölk = gör eget bröd, köttbullar, rödbetssallad, långkål och risgrynsgröt (som jag sedan äter typ en vecka efter julafton, så ändå värt jobbet). Salladen har blivit viktig på julen för hela familjen, julgodis och bak kanske jag gör några olika under december, och har sen med mig en sötsak till julfirandet (äter då hellre fler bitar av det jämfört med en buffé av bakverk och julgodis som jag egentligen inte mår så bra av).

Brukar också göra skillnad på vad jag äter i december vs. bara på julafton – lite samma tänk som sommar vs. semester ni vet! Så jag köper glutenfri julskinka och senap med så lite socker som möjligt för alla adventsmys här hemma, men just på julafton dör jag inte av att äta vanlig sill och senap, att bara dra bort griljeringskanten på mina bitar med julskinka, eller äta några bitar aladdin. Så låt din hälsa och stressnivåer avgöra dina egna prioriteringar (men äg sedan dina val – både gentemot dig själv och de runt dig, med en tillit till att du gör det du behöver för att må bra!). För ännu mer tankar och tips om detta – lyssna på avsnitt 23 av Hälsohormoner – julpodden!

 

* Rekommenderar att högerklicka på recepten nedan och välja ”öppna länk i ny flik” så att du inte behöver hoppa fram och tillbaka till huvudinlägget!*

 

JULBAK

 

Pepparkaka

Pepparkaks-plättar

Pepparkakssnurror

Pepparkaksbollar

Paleopepparkakor

Mjuk Paleopepparkaka

Saffran

Paleolussekatter

Saffranskulor med kakaosmör

Saffransrutor med kardemumma och pistagenötter

Saffransglass med Fikon & Ingefära

Julgodis

 

Baconlindade dadlar

Polka-och kokosbollar

Honungsrostade nötter

Chokladfudge med kokos och tahini

Nyttig ischoklad – Och godare dessutom!

Kolaknäck (paleo)

Knäck

Drömkola med nötter & havssalt (plantbaserad, utan vitt socker eller mjölk)

Mandelmusslor med citronkräm

Fyll mandelmusslorna ovan med hallon-chiasylt och kokosgrädde för en mer julig variant!

Gröt

 

Risgrynsgröt med kokos och honung

Paleojulgröt med smak av pepparkaka

Bröd

 

Julbröd

Juliga fruktbröd

Fröknäcke

 

JULMAT

Tillbehör

 

Krispig vintersallad

Julig brysselkål med bacon och äpple

Halländsk långkål

Rödbetssallad

Jönssons frestelse

Julig rödkål

Hovmästarsås

Senap

 

Kött & fisk

 

Julköttbullar

Paleo griljering till Julskinka

Honungsgriljerade revbensspjäll med rosmarin

Klassisk inlagd sill

Gravad lax med saffran och apelsin

 

DRYCK

Äppelmustdrink

Vit glögg

Äpplemustglögg

 

 

Tags:
No Comments

Post A Comment