Julig brysselkål med bacon och äpple

Att bacon och äpple passar bra ihop är ingen hemlighet, men ihop med brysselkål… och rostade nötter? Wow!

För alla er som lyssnat på Hälsohormoners julavsnittjulpodden – så kom vi ju överens med er lyssnare om att alla skulle se till att det fanns åtminstone EN grönsaksrätt på julbordet (och nej, Janssons med potatis räknas faktiskt inte…).

Så här kommer ett förslag på en supergod, julig ”sidorätt” som passar perfekt på julbordet, och som kan få de mest grönsaksskeptiska att frossa i brysselkål!

Såhär i juletider är brysselkålen i säsong och brukar gå att hitta svensk. Visste du att brysselkål innehåller en hel del kalium, vitamin A, C och flera B-vitaminer, är proppad med fiber, och dessutom är en av de grönsaker som mättar bäst (trots sitt låga kaloriinnehåll)?

Är du en f.d. brysselkålsskeptiker, tänk då på att det är STOR skillnad på kokt brysselkål och ugnsrostad, och ännu större skillnad när man saltar den ordentligt och äter med goda tillbehör (som bacon, äpple och nötter!). Tro mig, inte ens jag är ett superfan av den där sönderkokta klassikern på vissa julbord som är alldeles för mjuka, stinker kål och smakar brunt… Och jag skulle aldrig få för mig att rosta eller koka fryst brysselkål – det går helt bort för mig. Men rätt tillagat, då kan jag inte sluta äta dem!

 

Viktiga noteringar:

  • För allergiker/vegetarianer/veganer: Såklart går det att skippa baconen, och att byta ut nötterna mot de nötter (eller frön) som just du tål (och gillar!).
  • Som alltid med brysselkål i ugnen gäller: HÅLL KOLL! De bränns rätt lätt, framförallt de spröda bladen, så lägg gärna de tunnare bladen och mindre huvudena ytterst (se bild ovan), så att du kan enkelt kan plocka ut dem när de är klara före de lite större bitarna.
  • Jag tillagar alltid min bacon i ugnen för att jag tycker de är smidigt (och saknar köksfläkt…), men det går såklart bra att stek baconen i stekpannan också! I så fall – lägg i äpplena i stekpannan när baconen är ca 2/3 färdig och stek äpplena med baconen i några minuter till.
  • Portionsstorleken beror helt på vad du har det till – på ett julbord skulle jag säga att det räcker till 6-8 portioner, men som ensam sidorätt till t.ex. fisk (supergod till torsk!), kyckling eller kött så blir det ca 4 portioner.

 

 

Julig brysselkål med bacon och äpple

Portioner: ca 4

Tid: ca 30-45 min

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader och lägg in baconen direkt på en plåt med bakplåtspapper i ca 10-15 minuter tills den fått färg (välj själv om du föredrar lite mjukare bacon eller mer knaperstekt), lägg sedan baconen på en tallrik med hushållspapper.
  2. Under tiden baconen är i ugnen – skär av den nedersta hårda delen av brysselkålen och ta bort de yttersta bladen om de är väldigt smutsiga. Dela sedan brysselkålshuvudena med kniv – jag brukar låta de minsta vara hela, dela mellanstora på 2 och lite större på 3 eller 4 (se bild ovan).
  3. Blanda brysselkålen med ditt 2 tsk av ditt valda stekfett, salt och peppar, och sprid sedan ut på en plåt med bakplåtspapper – försök lägga de största bitarna innerst och de lite mindre + bladen ytterst. Om du vill kan du hälla över en del av baconfettet på brysselkålen, såvida det inte blivit bränt.
  4. Rosta brysselkålen ca 15-30 minuter i ugnen, vänd på dem halvvägs (lite pilligt men värt det för att få jämn färg) tills de är krispiga men inte för brända. Ta ut mindre bitar som blir klara snabbt efterhand.
  5. Under tiden brysselkålen är i ugnen, torrosta nötterna i en het stekpanna i några minuter tills de fått lite färg, grovhacka dem sedan.
  6. Skär äpplet i mindre bitar och lägg i stekpannan tillsammans med 0,5 tsk av ditt valda matfett. Stek ca 4-5 minuter på medelhög värme tills äpplena mjuknat något – ta hellre av dem för tidigt än för sent!
  7. Hacka baconen i mindre bitar.
  8. Blanda brysselkål, bacon, äpple och nötter i en skål, servera! (Håller sig några dagar i kylen men går också bra att frysa!)

Ingredienser:

  • 500 g brysselkål
  • 2+ 0,5 tsk kokosolja/smör/olivolja
  • 1 pkt (120 g) eko-bacon
  • 1 medelstort svenskt äpple
  • 1 dl (ca 65 g) sötmandel
  • Salt och peppar 

Näringsvärde

Näring per portion:
Kcal: 244
Fett: 17 g
Kolhydrater: 9 g
Protein: 10 g

Andra varianter:

  • Välj de nötter du föredrar – pekan- eller valnötter är också supergott till den här rätten!
  • Om du inte gillar stekt äpple så funkar det att ha i det som det är också, men frys då hellre ev. rester eftersom äpplet lätt blir brunt i kylen.
  • Testa min sesamrostade brysselkål för lite asiatiska smaker (sidorätt som dessutom är helt vego!)
No Comments

Post A Comment